Hoe maak je een onderscheidende podcast?

Liever luisteren? Klik dan hier.

 

Hallo, welkom bij de Podcast Queen podcast. Dé podcast voor gedreven ondernemers die hun podcast willen starten laten groeien en inzetten als marketingkanaal. Ik ben Mounya Dahma, jouw gastvrouw, podcastmanager en eigenaar van Podcast Queen. En in deze podcast help ik je om van jouw podcast een succes te maken. Laten we beginnen!

 

Vandaag wil ik het hebben over de vraag: Hoe maak je nou een onderscheidende podcast? Een podcast die opvalt tussen al die andere podcasts die er al zijn. Op dit moment zijn er in Nederland zo'n negentienduizend podcasts actief. Dat wil niet zeggen dat al die podcasts elke week of elke maand nieuwe afleveringen publiceren, maar ze bestaan. Dus hoe zorg je er nou voor dat jouw podcast onderscheidend is en niet opgaat in die massa van negentienduizend podcasts?

 

Dat gaan we vandaag bespreken. Het eerste punt wat ik hierin wil maken is dat jouw podcast van zichzelf sowieso al uniek is omdat dit jouw podcast is. Jij en eventueel jouw co-host of jouw gasten die in je podcast zijn. Jullie vormen samen een unieke mix. En jouw authentieke content die maakt het dus per definitie al onderscheidend. Durf dus ook gewoon authentiek te zijn, durf persoonlijk te zijn, durf origineel te zijn, dan scoort jouw podcast het beste. Ze kunnen jou ook leren kennen op die manier.

 

En ik als ik naar mezelf kijk ik luister zelf dus heel graag naar podcast. De podcast waar ik nu al een paar jaar achter elkaar naar luistert dat zijn de podcast waar ik niet alleen wat aan heb bijvoorbeeld omdat ze me inspireren of iets leren Maar vooral omdat ik de degene die het maken, dus de host en eventueel de gasten, gewoon heel erg leuk vind.

 

Leuk om naar te luisteren of inspirerend om naar te luisteren. Ik kijk er elke week weer naar uit als er weer een nieuwe aflevering online komt. En ik beschouw het soms zelfs een beetje als een soort vriendschap op afstand. Dus jouw eigen stem je eigen persoonlijkheid maken jouw podcast per definitie al uniek en onderscheidend.

 

Maar nu zul je denken: leuk met je, maar al die negentienduizend andere podcasts die hebben allemaal een eigen stem en persoonlijkheid, dus ik weet nog steeds niet hoe ik daarin moet opvallen. Snap ik, ik ga je helpen.

 

Kies als jij graag onderscheidend wil zijn een format die niet standaard is. De meest voorkomende formats in podcasting zijn solo podcast dus zoals degene die ik nu aan het maken ben iemand die in zijn eentje aan het praten is in die microfoon of in die camera. En interview podcasts. Nou je snapt direct wat dat voor podcast is.
Maar naast die solo podcast of interview podcast kun je bijvoorbeeld ook een heel ander format kiezen. Denk bijvoorbeeld aan een panelgesprek waarin je dus met een groep van meerdere mensen in gesprek gaat over een specifiek onderwerp. Of in een educatieve format waarbij je speelt met de manier waarop je informatie overbrengt. Werkt met rubrieken bijvoorbeeld. Je kunt het ook een beetje beschouwen als een game show of een format wat je wat meer in televisieprogramma's of in magazines ziet.
Dat soort rubriekjes kun je ook natuurlijk gebruiken in je podcast.

 

Verhalende podcasts, die zijn ook best wel populair en er zijn er nog helemaal niet zoveel van. Dus in plaats van dat jij elke aflevering weer een unieke boodschap neerzet, maak je een verhaal in de podcast waarbij elke aflevering als soort hoofdstuk fungeert waarbij je een begin en midden in de eind hebt. En die podcast die loopt dan dus ook niet tot in de treure door. Maar die stopt gewoon wanneer het verhaal is afgelopen, wanneer het verhaal wat jij wilde vertellen met die podcast eindigt. Dat zou ook een heel interessant format kunnen zijn waarmee je jezelf onderscheidt.

 

Kijk daarbij ook naar je concurrenten. Dus wat doen zij? Wat werkt goed voor hun? Wat werkt juist niet? Wat wordt nog niet gedaan in jouw niche?

Aan de ene kant kun je denken: oké, mijn concurrenten in dezelfde niche, die hebben heel veel succes met bijvoorbeeld interviews met hun klanten. Dus ik moet ook interviews met mijn klanten gaan doen. Ja, heel goed idee, zou zeker kunnen werken als het voor jouw concurrenten ook werkt. Maar je zou ook bijvoorbeeld kunnen denken: oké, maar wil vooral onderscheidend zijn, dus ik ga juist niet met die klant in gesprek, maar ik pak bijvoorbeeld één pakkend klantenverhaal eruit en ik maak er een verhalende podcast van waarin ik hun reis die zij hebben afgelegd met mij als als mijn klant ga vastleggen en ga vertellen op een mooie manier. Waardoor mensen elke keer weer willen weten hoe het verder gaat. Gewoon een ideetje.

 

Maar je hoeft dus niet vast te blijven houden aan die solo of interview podcast. Je kunt je onderscheiden door iets anders te doen. Het volgende wat je kan doen om onderscheidend te zijn en daarmee onderscheid je je per definitie al van een hele grote groep van die negentienduizend Nederlandse podcast is je geluidservaring die je luisteraars meegeeft echt serieus nemen en professioneel aan te pakken. De basis is dat wat mij betreft: de nabewerking, edit je podcast, zorg ervoor dat het geluid goed is, haal galm eruit, al dat soort basisdingen wat mij betreft, maar je kunt nog veel verder gaan. Wat houd je tegen?

 

Als jij er goed in bent of je hebt een editor die dat leuk vindt en kan, dan zou ik gaan nadenken of je je kan onderscheiden door bijvoorbeeld gebruik te maken van storytelling elementen met gebruik van sound effects. Of muziek. Integreer veel meer muziek in je podcast en en maak echt een beleving van. Een beetje zoals je bijvoorbeeld ook in films hebt. Aals je een scène hebt zonder muziek en je hebt de scène met muziek, dezelfde scène, dan zul je merken dat die met muziek en geluidseffecten zoveel beter binnenkomt en zoveel pakkender is. Dat werkt precies hetzelfde met podcasts. Ga niet overdrijven, ga niet bij wijze van spreken achter elke zin al een muziekje zetten. Maar als je samenwerkt met iemand die daar goed in is, dan kan dat jouw podcast echt ontzettend verbeteren en veel interessanter maken en leuker om naar te luisteren.

 

Je kunt bijvoorbeeld ook denken om te gaan werken met een verteller in je podcast dus bijvoorbeeld iemand anders dan jijzelf Je kunt in professional vragen zoals een voice-over, maar het kan ook gewoon bij wijze van spreken jouw collega's zijn die dat goed kan en die dan af en toe stukjes inspreekt vanuit het vertellersperspectief. Dus als ik dat nu zou hebben in deze podcast dan zou er nu bijvoorbeeld een stukje kunnen komen van de verteller die iets zegt van ‘Mounya heeft nu al zo lang gepraat over het uniek maken van haar podcast. Maar wat maakt háár podcast nou eigenlijk onderscheidend’? En dan zou ik vervolgens weer verder praten met: Goh, mijn eigen podcast maak ik onderscheidend op deze manieren. Nou, het is maar een voorbeeldje.

 

Maar je kunt dus met geluid en met het format al heel veel bereiken in het onderscheidend vermogen van jouw podcast. Als laatste wil ik jou daarin wel meegeven: Focus je niet teveel op onderscheidend zijn, maar vooral op het bieden van inspirerende, en leerzame luisterervaringen voor jouw luisteraars. Ga kijken naar de inhoud, naar de waarde die je levert en naar hoe jouw persoonlijkheid kan shinen in jouw podcast. En wat is voor jouw doelgroep interessant en fijn om naar te luisteren?

 

Want uiteindelijk is dat waar het om gaat. Je hoeft niet ontzettend onderscheidend te zijn en allemaal prijzen te winnen met je podcast om jouw doelen te bereiken met je podcast. Je hoeft niet in de charts terecht te komen om jouw doelgroep te bereiken bijvoorbeeld. En er zijn misschien best wel nog twintig andere podcasts die ongeveer hetzelfde doen als jou, maar ze zijn niet jij en ze hebben niet jouw unieke visie.
Jij hebt je eigen kijk, je eigen manier van uitleggen, je eigen verhalen en je eigen luisteraars. Dus ja, Zeker interessant om te kijken naar hoe jij onderscheidend kan zijn, neem dat ook zeker mee in jouw podcastplan en strategie. Maar vergeet niet, uiteindelijk gaat het niet om al die trucjes waarin je onderscheidend wordt, maar gaat het om de inhoud en om jou als persoon en jouw bedrijf. En hoe je dit kan overbrengen aan jouw luisteraars. Zodat zij klanten en fans kunnen worden.

 

Bedankt dat je luisterde naar de Podcast Queen podcast. Wil je nog veel meer tips krijgen om jouw podcast te laten groeien? Abonneer je dan, zodat je geen nieuwe afleveringen hoeft te missen. En ben je er klaar voor om één op één met mij werken aan jouw podcast, zodat je in minder tijd meer uit je podcast gaat halen? Klik dan op de link in de show notes om een vrijblijvend kennismakings bij me in te plannen.

Tot de volgende aflevering!