Zo groeide de podcast van Danja Lekkerkerk binnen een jaar naar een vaste plek in de top 10

Liever luisteren? Via deze pagina kun je doorklikken naar jouw favoriete podcast platform.

 

Ruim een jaar geleden begon mijn gast met haar podcast. Om ambitieuze moeders te inspireren om een topcarrière, moederschap, me time en huishouden op een goede manier te combineren. En ze is in dat jaar uitgegroeid van vier luisteraars uit haar eigen netwerk naar een structurele plek in de top tien.

Dus dat is meer dan genoeg reden dat ik haar graag even wilde spreken. En dat is natuurlijk Danja Lekkerkerk. Welkom! Nou, superleuk dat ik te gast ben in jouw podcast. Ja, we zijn nu twee podcasting onder elkaar.

Nou, ik ben dag. Ja, hoe leuk! Ja, en ik wil natuurlijk ook met jou vandaag hebben over jouw ervaringen als podcast er maar misschien voordat we daar helemaal induiken is misschien wel leuk als mensen een beetje weten hoe komt dat zo dat jij dan een podcast hebt over dit onderwerp. Wat doe jij nog meer behalve podcasts? Nou, helemaal leuk.

Ik ben dus Danja lekker kerk en ik help ambitieuze werkende moeders. Om hun carrière doelen te bereiken zonder zichzelf en hun gezin tekort te doen en hoe is dat inderdaad gekomen want ik had Ik denk drie jaar geleden nooit verwacht dat ik zelfstandig ondernemer zou worden. Ik had het eigenlijk hartstikke naar mijn zin in loondienst. Benthar, heb daar ook een mooie carrière doorgemaakt in de afgelopen, nou ruim tweeduizend tweeëntwintig jaar, zeg maar, bij grote corporates. En eigenlijk ben ik in mijn laatste twee functies, was ik eerst de vrouwelijke directeur bij D-Reizen en bij Arval B.

P. En ik heb een manlief is militair dus die is ook relatief veel weg en ik heb twee jonge inmiddels zijn ze wel weer wat ouder, maar destijds jonge kinderen. En dan kijk ik best wel vaak: hoe doe je dat nou allemaal? En toen dacht ik: hoe leuk is dit om andere werkende ambitieuze moeders want daar richt ik me dan op om hier gewoon ja verder te helpen toen dacht ik nou ik ga gewoon een podcast beginnen en toen dacht ik al wel van nou als een soort site hussel en dan ga ik gewoon ze ga ik wel mijn baan op zeggen dan ga ik in te ruimen maar goed van interim is het nooit meer gekomen en is dit eigenlijk gewoon steeds groter geworden dat is eigenlijk hoe het gekomen is wat leuk. Dus je bent die podcast eigenlijk nog eerder gestart dan je huidige bedrijf wat je nu runt.

Ja, als je het zo hoort, of een beetje tegelijkertijd. Ja, al dat ja en hoe kwam je dan bij podcast er was was je zelf al een luisteraar van podcast of hoe kwam dat zo nou ik ik weet nog wel ik was op vakantie toen die zomer toen had ik wel al het idee van ik moet hier volgens mij wat mee gewoon met dit onder meer met dat onderwerp niet zozeer zeg maar echt vanuit kapot kosten en toen weet ik wel dat ik ja ik weet ik was erg letterlijk op een snorkel eilandje voor de kust van Cambodja En toen had ik eigenlijk opeens dit idee. Op de pitch steekt dat gewoon tegen mijn, nou ja, tegen het gezin. Het is ook gelijk mijn jongste dochter. Man, dat moet je echt doen.

En eigenlijk vandaar dacht ik ja nu moet ik het ook wel echt gaan doen en vandaag zou ik het idee gekomen omdat ik zelf ook altijd wel naar podcast luisterde maar met andere type podcast om eigenlijk een vergelijkbare podcast ja was er niet in de wereld ook de reden is omdat ik waarom ik binnen de categorie carrière want daar sta ik dan dat ik best wel snel omhoog ben gegaan want je hebt wel heel veel carrière podcast dus leiderschap podcast en ook wel female leadership podcast en die zijn ook goed hoor dat is ook allemaal niet alleen ik miste heel erg de de de link toch wel ook op de focus op vrouwelijk leiderschap dus hoe doe je op een vrouwelijke manier nou ja geef je een draai aan jouw carrière Dus dat je niet een halve man hoort. Dus ik denk enerzijds dat, maar ook wel, hoe combineer je dat nou gewoon met je drukke gezin en met je vriendinnen en met je partner. En waar je ook nog aandacht wil besteden. En tegenwoordig zeg ik ook het huishouden. Ik dacht eerst dat het misschien een beetje tetig, de categorie tetig, maar dat merk ik dat later ook een podcast aflevering over nou ja heks hoe je je huishouden makkelijker kon doen en dat die gewoon ook onwijs goed loopt dus het is eigenlijk het hele plaatje als ze drukken tussen aanhalingstekens ik zeg had het woord mag je niet gebruiken maar ja als carrière vrouw en moeder ja maar ja ik kan me best wel voorstellen dat dat heeft aangeslagen want wat je zegt zoveel podcast zijn daar helemaal niet over en het is denk ik wel een onderwerp waar heel veel vrouwen of ouders überhaupt tegen aanlopen en juist ook dat je huishouden.

Als ik nu over naar mezelf kijk, ik heb twee bedrijven gezien. Zorg voor elkaar en bedrijf draaiende houden. Nou, daar gaat eigenlijk allemaal tijd aan op. En dan heb je nog een heel huishouden en dat moet je eigenlijk ook nog doen. Ja, dat is vaak een beetje de sluippost hier in huis.

Dus dan is het een beetje rommelig of dan heb je weer eens vergeten boodschappen te doen. Dan moet je deze avondeten bedenken. Ja dus ik vind dat niet nuttig ik vind het juist heel logisch ergens ja en het is ook wel vaak het stukje erkenning en herkenning ook en dus wat jij nu je hebt manier van niet alleen dat je andere mensen die zetten ook niet altijd een super culinair maaltijd per se des avonds neer als ze terugkomen van hun werk. En toen jij bent begonnen met jouw kostte. Had je toen echt een plan van nou ik wil bijvoorbeeld zo vaak gaan publiceren en ik maak het voor deze doelgroep en dit is mijn doe waar ik naartoe wil of was het meer een soort van ik ga maar gewoon beginnen en ik kijk wel hoe het loopt ik had zeker een doelgroep voor ogen dus die had ik wel vrij specifiek ik al vanaf het begin en die heb ik overigens nog steeds dus mijn doelgroep is ook niet afgeweken ik had ook wel al wat podcasts idee dus ik was gewoon gaan brainstormen nou merk ik wel dat in de loop van de tijd ik echt met zoveel vrouwen spreek dus ik hoef ook nooit echt over podcast onderwerpen na te denken omdat men die eigenlijk naar de schoot geworpen worden maar zelden dat ik echt in een week denk naar waar zal ik het nu eens over doen eigenlijk vind ik dat vrij makkelijk dus je merkt wel dat mijn podcast onderwerpen misschien ik al aan het begin had bedacht dat die een beetje zijn gewijzigd in de loop van de periode en ik heb wat ik toen heb gedaan is wel een beetje start before your ready dus allemaal niet super fancy overigens neem ik het nog steeds als ik het alleen doe op met mijn telefoon dat vind ik nog steeds heel makkelijk werken met een microfoontje ik zit wel in een ruimte zoals wel een belangrijke ik vind persoonlijk prettig als het niet teveel echo het of achtergrond nu achtergrondgeluid heeft ik weet dat niet iedereen ja mensen zitten daar verschillend in maar ik vind het wel fijn als het maar redelijk professioneel klinkt dus ik zit op mijn zolderkamertje die kleinste is met veel vloerbedekking daar staat op een bank dus daar neem ik dan op dus ik ben wel gewoon begonnen om het maar zo te zeggen dus het is wel toch niet helemaal perfect uitgedacht mijn ervaring is dat dat ook super remmend anders kan werken en ja ik ik ben volgens mij heb ik er vier of vijf opgenomen daar zat niet echt een ritme in ik dacht ik neem gewoon eerst een paar op voordat ik het ga communiceren en mijn platform is linkedin ben ik het op linkedin gaan communiceren en had ik er al wel een paar staan want ik denk ja anders komen mensen op een platform waar niks op staat maar goed in het begin had ik nog steeds hoor dat er was later kan ik daar nu een poster over ik had vier luisteraars mijn moeder twee vriendinnen die me steunen en mijn schoonzus die me steunen ja en toen dacht ik wel nu moet ik een consequent toe ben ik eigenlijk iedere dinsdag dus toen ben ik een keer per week ben ik gaan publiceren dat hou ik eigenlijk nog steeds vlonders of steeds dinsdag is de dag dat bij mij de podcast live komt en in het begin en wat dan heb je dus inderdaad die vier luisteraars en die luisteren ook nog eens eigenlijk gewoon een beetje omdat ze jou gewoon aardig vinden hen om het zo kennen en die is pc omdat ze jouw podcast hebben gevonden en daar enthousiast over zijn.

Hoe zorg je er dan voor dat je gemotiveerd blijft totdat je op het punt komt dat je ook echt wat leukere lijsten aantallen gaat krijgen. Hoe was dat voor jou? Het is wel grappig dat je dat checkje moet je gewoon doorgaan toch geloof in je product denk ik want uit in het begin doe je het echt voor de weet ik wilde had ik en op een gegeven moment ben jij nog steeds en heb je twin je kan ons zeg maar klein beetje zien natuurlijk hoe die analyse of een klein beetje kan natuurlijk die analyse dus dan heb je op een gegeven moment twintig komt best nog wel een tijdje opgehangen weet je een paar weken ja en uiteindelijk is het toch geloof in je product en op zich ik weet nog wel dat die vriendinnen gaven echt een goede feedback ja die waren toch wel heel erg betrokken ik snap dat ze wel vanuit de verplichting luisterde maar ze gaven mij wel echt het zei je moet het zo doen of je zou die kant kunnen belichten en ik weet nog wel dat ik een keer had ik niet geplaatst dat toen er kwam het gewoon even niet uit en ik dacht nou ja die zes luisteraars maar toen was echt mijn vriendin die hebt een joe ik zat echt op je podcast te wachten want die luistert om dan altijd weet je op dinsdag uit je werk en en hij was er niet dacht ik ja zie ik moet nu gewoon volhouden en uiteindelijk is het gewoon een kwestie van volhouden echt ook wel het promoten dus mijn mijn main promotie kanaal is dus linkedin ik weet dat er sommige ook in de op Instagram, daar ga ik nu ook wel wat fanatieker zijn.

Af en toe in je nieuwsbrief bijvoorbeeld delen, maar gewoon het promoten en dan komt hij nu onder de aandacht brengen en hoe doe jij dat dan het promoten want dan kun je natuurlijk ook op heel veel manieren aanpakken klopt naast goed dat je dat vraagt enerzijds gewoon echt iedere week een post over die ene specifieke podcast wat ik ook trouwens ben gaan doen wat ook goed is voor extra luisteraars ik ben maar dat heb ik pas na een half jaar gedaan ben ik ook andere top vrouwen gaan interviewen en ook experts gaan interviewen dus ik heb nu eigenlijk drie lijnen om het maar zo te zeggen enerzijds dus we gewoon de individuele waar gewoon zelf praat. Anderzijds ook dus andere topvrouwen qua inspiratie en ook wel experts over een bepaald onderwerp. Oké en het helpt natuurlijk ook als je dus er zeker bij de eerste keer dat ik een topvrouw toen heb ik ook heel veel extra nieuwe luisteraars erbij dus dat helpt ook wel om je podcast groot te maken dus die moet ik ook dat is ook een hele belangrijke ja lead generator En nog steeds meer op kantoor had vorige week ook weer iemand geïnterviewd met een groot bereik, ook een topverhaal.

En dat helpt gewoon ook weer in ex luisteraars en vragen die ze dan ook die vraag je jouw gasten ook actief om die podcast aflevering dan weer onder de aandacht te brengen van hun volgers bijvoorbeeld? MARI CARMEN OUDENDIJK: Ja, vraag ik wel. Ik richt me niet op zelfstandig ondernemers. Het zijn wel andere topvrouwen, maar vaak delen zij of weer mijn bericht zeg maar ook weer in LinkedIn of ze schrijven hun eigen bericht waarbij. Maar eigenlijk is het altijd wel dat er dat zij er ook aandacht aan besteden waardoor ik ook in hun netwerk en dat is natuurlijk echt ook dan ja in mijn geval helemaal mijn mijn doelgroep ook dus dat is ook een belangrijke en ja zelf post ik iedere week dus op linkedin specifiek over die specifieke podcast wat ik tegenwoordig ook doe en waar ik echt had niet verwacht dat dat zoveel reacties zou geven ik heb natuurlijk nu best wel veel podcast staan ik heb er nu volgens mij zevenenzestig of zoiets of achtenzestig nou weet je die kan die in die richting en ik kan u ook best wel clusters maken over bepaalde onderwerpen dus bijvoorbeeld over vrouwelijk leiderschap binnen een corpus hoe je dat kan door de heb ik dan echt wel vijf verschillende invalshoeken met verschillende podcasts dus ik doe nu ook best wel vaak clusters onderwerpen waarbij ik dan een aantal podcasts als inspiratie die waarbij ik ook echt een post heb over dat onderwerp En die doen het ook echt onwijs goed.

Ik had dat praktijk niet verwacht. Maar dat is leuk, dat zijn leuke ontdekkingen om inderdaad te doen. Ja, en voor de rest neem ik het ook wel mee in mijn nieuwsbrief. Daar kan ik een consequenter mee zijn. Mijn database wordt nu ook al wat groter.

Dus daar moet ik het ook gewoon eigenlijk iedere week gaan promoten. Dus dat is voor mij ook weer mijn volgende stap. Maar ik vind het juist wel leuk om te horen dat je dat niet per se altijd ook consequent doet en toch zo bent gegroeid met je podcast want ik denk dat ook heel veel mensen denken van nou als je wilt groeien met je podcast dan moet je echt alles uit de kast halen en dan moet je daar heel veel tijd en energie in stoppen en dat heb je de zeker natuurlijk tijd en energie in gestopt in je promoted elke week. Dat is ook heel belangrijk. Maar het is dus niet zo dat jij alles al doet.

Dus je kan nog veel meer doen en je bent nu al waar je bent. Wat wel belangrijk is, tenminste, vond ik voor mij een belangrijke, is dat de kwaliteit die ik lever met podcasts die zijn hoog, dat krijg ik van anderen dus dat is niet vanuit maar echt mensen zeggen ik heb er echt wat aan super praktische tips en vond ik had vorige week ook iemand voor ik was haar eeuwig dankbaar, want ik kende haar helemaal niet persoonlijk. Ze had er schout out naar gedaan via LinkedIn naar mij toe en ik kende haar helemaal niet persoonlijk. Maar die zei ik van joh het zijn geen open deuren de standaard open deuren het is echt waarde en ja daar word je natuurlijk gewoon blij van als je op dat soort feedback krijgt vind dat waanzinnig leuk want mijn doel is echt om andere mensen te helpen en ik probeer ook echt hele praktische tips te hebben die je ja echt vanaf het moment dat je dan podcast luistert al kan invoeren dus het is niet ik ik bereid zo voor sommige mensen die gaan praten ik ik bereid ook echt voor dat ik denk: Joh, je moet er gewoon wat aan hebben.

En ja, dan merk je gewoon dat mensen er terugkomen dus ik denk dat dat een belangrijk is dus ik ik heb nu echt wel een vaste luisteraars groep en ook wel iedere keer nieuwe die dan ook wel blijven hangen omdat aangeven kreeg dit weekend ook maar zo'n leuk berichtje die zei van ik heb je podcast sinds dit weekend ontdekt maar ik heb recht om meerdere nu geluisterd en ik heb ik heb er ook echt wat aan ja daar word je zo ontzettend blij van en ik vraag nu ook altijd wel jong ben je aan de podcast gekomen dat is wel ook omdat mensen gewoon berichten dus like op linkedin dus waarschijnlijk dat maar wat ook echt een belangrijk is en dit wil ik de luisteraars ook meegeven spotify ik ben het grootst op spotify doen wat op apple pot daar zit ik ook maar ik merk gewoon dat de nederlandse de meeste gewoon spotify zit en dat op apple podcast dat het maar heel klein is dat werkt ook als een zoekmachine en ik merk gewoon dat op ja op mijn ik heb een podcast over time management heb redelijk snel het begin gedaan en die daar komen ook heel veel mensen al binnen.

Dus heel veel mensen, dat is echt belangrijk komen, dus ook binnen vanuit hun zoekterm op Spotify. Ja, dat is meestal in mijn geval is dat ik drukke moeders zijn mijn doelgroep of ambitieuze drukke moeders die gewoon toch gaan zoeken op ja carrière laatst op iemand die zei ja carrière moeder en iemand anders u zei timemanagement is het ligt er een beetje aan maar wel ook echt Op die manier krijg je dus ook nieuwe volgers. Ja, het is echt heel goed om daarover na te denken in je titels, in je show notes, je beschrijving, Dus eigenlijk moet je gewoon SEO-onderzoek doen. En dat daarop toepassen, dan kan je inderdaad een heleboel mensen bereiken die jou anders misschien niet hadden gevonden, omdat ze jou niet kennen. Via zo'n zoek zoekopdracht toch bij jou podcast uitkomen ja en daar kan ik ook nog meer aandacht aan besteden alles natuurlijk beter je zei van ben je gewoon begonnen je uiteindelijk wel ik pas ook wel eens titels aan dus dat kan ook gewoon je kan gewoon achteraf titels aanpassen ja dus ik denk dat dat dat is ook een belangrijke vorm van nieuwe leads genereren en consequent zijn dat is het ook dus iedere op een gegeven moment heb je luisteraars merk gewoon op het moment dat ik hem publiceer en dat doe ik altijd dus nu dinsdag doen ook een tijdstip eraan vier uur dinsdag vier uur voorheen deed ik altijd dinsdag kon ook nog wel eens een keer des avonds laat zijn als het me nou ja als ik er geen prioriteit aan had gegeven nu zeg ik echt een tijd ik merk gewoon op het moment dat die live gaat heb ik echt op dit best wel heel snel dat ik denk dat mensen dan het terug weg in de auto bijvoorbeeld luisteren of in de trein echt al heel snap ik echt op tientallen luisteraars dus volgens mij is het ook dat jij zo consequent dat mensen denken ja het is dinsdagmiddag ik ga even dan je luisteren Dat is niet anders dan met televisieprogramma's.

Als jij een favoriet televisieprogramma hebt, dan ga jij des avonds om acht uur bank klaar zitten want je weet dat dat jouw programma ervoor komt en dat werkt met podcasts ook zo ook al kun je hem later ook gewoon nog luisteren ja sommige mensen die plannen hem echt in en ik denk ook dat als ik zelf een advies zou moeten geven over tijdstip dan zou ik zelf altijd zeggen doet om zes uur des ochtends in ieder geval heel vroeg des ochtends want dan pak je en de mensen mee die naar hun werk toe rijden zeg maar en in de file staan en dan de later op de dag natuurlijk mensen die op een ander moment mee maar dat dat tijdens het van en naar werk toe gaan Dat zijn echt vaak de piekmomenten waarop er heel veel wordt geluisterd. Voor mij ook hoor. In het weekend heb ik wel wat luisteraars, maar die zijn echt heel klein in de kerstvakantie. Bijvoorbeeld had ik ook heel weinig luisteraars dus toen schrok ik wel even heel erg tot ik er ook zelf maar een live gezet want ik dacht al ik zat al heel snel door dat ik er vakantie slechte periode was.

Maar gelukkig echt een maandag naar de kerstvakantie. Hup pikte die weer. Dus en dat weet ik dus nu ook in het weekend ik dit mijn doelgroep luistert er echt van en naar het werk en heb ik ook onderzoek naar gedaan overigens Ik heb ook wel eens een vragenlijst uitgestuurd onder mijn luisteraars. ANNEMARIE BRÜNING: Ja, dat is wel slim. MARIËTTE SCHUIT: Dat is wel slim.

MARIËTTE SCHUIT: Gewoon naar de show en de show node ik had een Google form en ja kwam vragen wat zijn onderwerpen die jullie graag willen kan natuurlijk ook vier historische op instagram maar niet alle luisteraars zijn weer bijvoorbeeld instagram volgers dus vandaar dat op die manier kreeg best wel heel veel reacties dus ja dat vind ik een slim inderdaad gewoon een formuliertje standaard in je show notes zetten en dan in de in je aflevering delen tot in je je auto's en ja dus ik heb hem niet standaard in mijn show notes ik heb hem in in een of twee uitzendingen volgens mij twee keer achter elkaar had ik een had ik dus het en er verwees ik ook naar want dat doe ik wel ik heb altijd wel ook in mijn podcast maak ik ook altijd wel ja niet altijd commercieel maar er zit altijd wel nog een call to action in kan overigens ook zijn die is ook slim vind ik zelf om bijvoorbeeld sterren te vragen dus reviews als je dat doet voor de luisteraars een hele dus echt wel een belangrijke zeg niet gewoon geef me sterren mensen beginnen zeker bij spotify zit het echt verstopt.

Je moet weten waar het zit. Het zit niet bij de aflevering. Het zit er maar bij. In mijn geval dan bij Danja lekker Carre podcast. En dan moet je ook nog op drie stipjes klikken en het is best wel onvindbaar dus leg dat ook goed uit dat in begin zei ik gewoon van joh geef maar als je tevreden bent geef vijf sterren kreeg nul reacties en op het moment dat ik dat heel erg goed ging uitleggen waar het zat En een beetje wel gevlogen de sterren, nou ja, niet omhoog.

Weet je, uiteindelijk heb je nog maar dat vijf procent sterk heeft misschien of tien maar goed weet je wel uiteindelijk heb ik nu al wat sterren ik vraag het ook wel eens persoonlijk aan mensen ja het is net een hele goede tip want als mensen willen vaak best wel eventjes een rating achterlaten maar ja als ze ernaar moeten gaan zoeken dan haken ze af en Dat is inderdaad in Spotify is dat heel ondoorzichtig. Echt ver weggespeeld. Maar goed, dat helpt ook. Dus uiteindelijk moet je er ook wel vanuit een soort zoekmachine SEO. Dus het is en het aantal volgers.

Dus ik roep ook wel eens op, weet je, volg me. Dus het is het aantal volgers het aantal sterren en natuurlijk het nou ja dat je ze vindbaar ben op een aantal zoekwoorden dus eigenlijk die combi probeer ik wel te doen maak ook wel eens een commerciële boodschap hoor als bijvoorbeeld mijn groepsprogramma live gaat of dus ook wel eens echt naar mijn aanbod maar probeerde dus altijd wel iets over de keuken kan zijn volgens mij op insta maar probeer dus iedere podcast aflevering daarover na te denken wat is mijn call to action van die week ja Ja, want jij hebt natuurlijk een bedrijf. Ik denk dat de meeste mensen die naar deze podcast luisteren ondernemers zijn. Hoe zet jij je podcast nou echt in voor jouw bedrijf? Het is bij far mijn beste conversietool.

Leg uit, vertel. Nou, kijk de pot dit is natuurlijk niet zo op het moment dat ik een aanbod doe in een podcast dat iedereen massaal dat aanbod koopt dus zo moet je het ze niet zien als beste conversietool maar iedereen die in mijn programma zit die een programma voor mij volgt op een op een met mij doet ik heb verschillen ik heb verschillende aanbod zijn allemaal podcast luisteraars honderd procent dus het begint wel met die podcast bij mij dus mijn doel is ook iedereen naar die podcast te krijgen dat is voor mij het allerbelangrijkste want als ze gewoon heel veel afleveringen luisteren ja dan zijn het wel bijna vent zou je kunnen zeggen want als mensen het niet vinden niks vinden dan haken ze gewoon af na halverwege of na een keer maar degene die natuurlijk consequent iedere week luisteren of periodes luisteren want dat heb ik open lid dus niet iedereen luistert iedere week wat je ook nog wel eens hebt dat mensen tijd niet luisteren of je het weer wel luisteren en dan weer een aantal afleveringen in die week luisteren maar ja ze raken wel aan je gewend zeg maar en aan je energie gewend en daarom ik heb ook alleen maar leuke klanten en dat komt volgens mij door de filter die mijn podcast heeft.

Want ja, ieder love me, je hoort heet me. Beide is goed, maar degenen die dus ja, die zijn zo gewend aan jouw energie, dat die eigenlijk ook heel vaak gewoon bij mij passen zeg maar en daardoor heb ik ook alleen maar leuke klanten ja ja dat kan ik me helemaal voorstel ik die geeft het ook altijd als een van de belangrijkste redenen waarom je een podcast zou moeten hebben, zeker als je een coach of een kennisondernemer of zo bent. Want dan ben je je eigen product eigenlijk. Mensen gaan met jou werken. En wat is nou een betere manier dan om jou op een laagdrempelige manier te kunnen leren kennen zonder dat je iets van jezelf hoeft te laten zien, maar je kunt wel alvast een beetje proeven van hoe praat jij, hoe werk jij?

Wat is jouw visie, jouw ja ja manier van zijn gezin als ik daarop afhaakt nou ja prima dan luister ik je podcast meer de wordt waarschijnlijk ook geen klant maar als ik jou steeds leuker gaan vinden en ik en ik ga jou graag mogen en ik krijg steeds meer vertrouwen in jouw kennis ja dan is de kans gewoon zoveel groter dat ik bij jou instap en niet bij de zeventien andere coaches die misschien hetzelfde doen maar die ik niet ken omdat ik niet hun podcast heb geluisterd precies ja ja helemaal eens ja ik denk niet dat ik van tevoren had verwacht dat mijn podcast zoveel impact zou hebben dat ook de hele belangrijke conclusie ik had nooit verwacht dat het echt ook een conversie tool want dat is het gewoon uiteindelijk dat het eigenlijk mijn belangrijkste conversie tool is ga moeten kiezen tussen de website of een podcast zou ik absoluut voor de podcast gaan oké top dat is door alle uitspraak ja En wat vind je nou het leukste aan podcasts? Meerdere dingen. Ik vind dat is super leuk om mijn kennis te delen. Het is een heel goed platform om je kennis te delen.

Ik ben ook persoonlijk wat beter met spraak. Dus dat is in een podcast maar dat kan dus ook op een podium zijn en de presentatie houden op een workshop ben ik zelf gewoon wat sterker in dan korte krachtige teksten schrijven merk gewoon dat mijn passie dus veel meer ligt in het gesproken woord dan in het geschreven woord kan natuurlijk voor iedereen verschillend zijn Dus je kan heel goed de kennis overbrengen die je heel graag wilt overbrengen. Eigenlijk veel makkelijker dan in een post. En in mijn programma werk ik met filmpjes, maar heel af en toe verwijs ik ook wel eens naar een hele goede podcast uitzending. Waarbij ik dan zeg joh als je nog meer verdieping wilt over dit onderwerp luister lekker in de auto ook er dus daar verweven kom ook nog wel eens in hoor in mijn programma Dat hoeft niet, maar dat kan wel.

Dus ik denk dat ik dat heel erg leuk vind. Dus je kan ook gewoon wat meer ik denk dat dat het ook is je kan gewoon wat uitgebreider dingen vertellen en een soort bijkomen dat had ik denk ik niet verwacht maar de reacties die ik heel vaak krijg en andere mensen is je hebt zo'n lekkere energie als ik de circulatie wordt nog een keer ja als ik me dan even niet zo lekker voel dus ik jou gewoon even aan in de auto en dan heb ik er weer helemaal zin in in die dag en Ja, daar word je gewoon, dus ik word er ook gewoon blij van door de reacties die ik krijg. Ik denk dat dat ook meespeelt. Ja, nou dat kan ik me voorstellen. Dat is denk ik wel iets waar een hoop mensen met een wat minder grote podcast dan die van jou.

Tegen aanloop wil ik niet zeggen maar missen die interactie met de luisteraars want voordat je daar bent tenzij jij al echt een hele actieve community hebt en dan die podcast daarin gooit maar anders duurt dat vaak best wel eventjes voordat je überhaupt een keertje hoort van iemand wat ze van je podcast in het en zij in het echt inderdaad direct kunt vragen. Ik ben benieuwd, want je vertelde het al over die Google-vorm die je wel eens hebt gedeeld, maar zijn er nog andere manieren die jij inzet om zeg maar doe je daar überhaupt iets bewust in om de na af en toe zeg ik wel eens van in een podcast het is eigenlijk pak zeggen iedere keer denk ik erover na goh wat gaat mijn call to action worden en soms zeg ik ook wel eens ik doe dat zeker niet in alle uitzendingen maar wel ik doe dat wel eens van joh Wees geen stille luisteraar. Toevallig zeg ik dat heb ik een podcast van morgen. Zorg dat jij een stille liket, onwijs leuk om gewoon van je te horen. Want dat is absoluut het grote nadeel van podcast die heb geen idee tegen wie je het hebt dus je hebt geen idee wie je luisteraars zijn dat is heel anders dan bijvoorbeeld op LinkedIn als mensen reageren.

En ik roep ook wel eens heel volg me op LinkedIn of op Instagram. Dan zie je wel eens dat je daar dus direct naar de uitzending dus dat je nieuwe mensen daar krijgt nieuwe connecties en dan komt eigenlijk daar ook het gesprek wel en op een gegeven moment word je zo groot maar is gewoon een kwestie van iedere week consequent doorzetten of welk ritme je dan ook heb en de komende reacties uiteindelijk vanzelf wel dus dat is dan had ik natuurlijk in het begin ook helemaal niet ja hun vriendin die reageerde maar natuurlijk niet onbekende luisteraars ja ja dat kan ik kan me helemaal hoe ontzettend leuk dat is en hoe motiverend kan werken dat mensen laten weten dat ze er wat aan hebben en dat ze ja dat ze elke keer naar je luisteren ja dus dat motiveert ook wel dus ik denk dat ook heel erg leuk vindt maar vooral ook dat je gewoon wat uitgebreider je verhaal kwijt kan versus een LinkedIn of een Instagram post? Ik denk dat dat vooral ook is. En waarom zou je iemand nou afraden om podcast. Wat zou er voor jou reden zijn om te zeggen: Dit is wel er echt lastig aan.

Als dat je doel is, zou ik niet gaan Ik zou iedereen aanraden. Zeker als je zelfstandig ondernemer bent om gewoon te gaan beginnen. Start before your ready. Ik Je hoeft helemaal niet met luxe apparatuur. Het is tegenwoordig zo gemakkelijk gemaakt.

Google gewoon even, er zijn genoeg. Ik heb gewoon een YouTube-film net zoals ik zelfs een podcast geluisterd over hoe je een podcast moet opnemen en daar werd gewoon ik heb nog steeds hetzelfde microfoontje daar werd gewoon gewezen naar een microfoontje te dacht ik nou dat zal dan wel de goede zijn heb er daarvoor de rest ook niet in verdiept. Je kan dus gewoon met je telefoon opnemen. Je kan ook als ik een interview doe, dat doen wij nu ook. Doe ik het met mijn laptop.

Gewoon een normale laptop er kan gewoon is het is tegenwoordig zo makkelijk gemaakt en je ziet wel eens af en toe van ingewikkelde meng panelen en weet ik het allemaal maar ik heb gewoon ook met een interview podcast heb ik gewoon wel geïnvesteerd in een goede microfoon maar dat is gewoon een microfoon die ik in mijn laptop pluk en als ik een face to face heb en op die manier lukt het ook hartstikke goed Oké. Dus eigenlijk zeg je: iedereen moet gewoon lekker kapot zijn. De reden weten behalve dat het wel het korstje wel tijd het is een illusie om te denken een pot dat tenminste dat vind ik ik weet misschien dat sommige daar wel heel goed zou in zijn maar ik niet is dat als een podcast een half uur duurt en dan ben je er niet een half uur mee bezig ben je er echt wel wat langer mee bezig je moet hem toch tussen ik bereid hem voor Ik denk even echt goed na over welke tips ik wil delen. Die verdiep ik me toch even in. Dus als je echt een kwalitatieve pot kast wil neerzetten kost het je ja ligt er een beetje aan een goed je bent maar reken zeker in wel een dagdeel als je je gewoon even goed wil voorbereiden zeker in het begin dan moet je ook nog even je juiste toon zien te vinden ik heb me ook nog wel eens over gedaan in het begin dat dat doe ik nu niet meer want je wordt er steeds beter in je beseft ook als je een keer zegt dat het niet erg is in het begin dacht ik al ik moet het helemaal vlekkeloos zeggen maar dat hoeft ook niet en ik haal ook nog wel eens als ik me verspreek en ik begin effe net niet lekker in een zin dan haal ik ook nog wel eens een heel klein stukje eruit ik werk met interviews dat het eigenlijk nooit hoeft maar als ik hem individueel doe en ik dacht ja wat wilde ik hier ook weer zeggen en loopt niet lekker, dan knip ik er gewoon ook wel eens een stukje uit.

Ja, dat is natuurlijk het voordeel. Tenminste, je moet even weten hoe dat moet, maar dat is niet zo ingewikkeld. Nee, tenminste wat je kan doen is gewoon eventjes het gestotterde uitknippen en dan weer door. Precies, ja. Ik doe zelf altijd kleine tip van flip.

Ik heb een achtergrond als voice-over. Dat is mijn basisinkomen. En ik heb daarin heel erg geleerd dat als ik dus aan het inspreken spreken ben en ik maak een foutje dan klap ik in mijn handen bij de microfoon en dan zie je zo'n spiek en spike in houden kan je dus direct op het oog al zien van ja daar moest ik even wat wegknippen en dan hoef je niet eens pc je dus helemaal af te luisteren maar dan kun je gewoon op het oog nou ja zie je zelf ook al weer toe hier op dit moment is ook echt en je doet het met een klap dus die ga ik ook doen en eventjes een lange pauze of een lange pauze maar voor een echt een paar konden even stil want dan zie je dus inderdaad een flatline dan heb je ook wat ruimte om te knippen want dat deed ik in het verleden niet maar dan had ik ook gewoon geen ja geen knipruimte zeg maar in in in in in de opname dus dat heb ik hem ook geleerd en ik begin ook weer helemaal overnieuw met die zin Ja, als jij slim laat, als je halverwege, dan ga je dat toch een beetje horen.

Of in ieder geval moet je dan echt wel handig zijn om dat onhoorbaar weer weg te halen. Ja, leuk joh. Je hebt echt al zoveel goede tips gedeeld. Maar heb je nog een laatste uitsmijter of iets dat je zegt van nou voor mensen die bijvoorbeeld al een podcast hebben maar graag net zo succesvol erin willen worden als jij of mensen die nog aan het starten zijn? Ik denk voor starters gewoon consequent geloof erin hebben. Wel interessante onderwerpen want ik denk dat het succes van mijn podcast ook wel de onderwerpen zijn die heel erg bij mijn doelgroep aanspreken. Dus wat ik al zei je dus ik ik vind wel 'start weer voor you're ready'. Dus je moet wel gewoon beginnen maar je moet ook niet helemaal onvoorbereid beginnen. Je moet wel interessante dingen brengen en ja ik vind het dus ook belangrijk om de kwaliteit wel hoog te hebben en dat moet je niet denken heel de lat ligt daar het lukt me niet mijn podcast waarin het begin ook lang niet zo goed en af en toe denk ik ook al ik ben bijvoorbeeld vindbaar op mijn timemanagement podcast en dat was mijn achtste podcast nou ja als ik die nu terug heb laatst nog een keer teruggeluisterd om te kijken of niet iets heel gek zeg maar ja als ik die al luister dan ik ik vreselijk toch blijven die mensen hangen dus zij voelen dat niet het is vooral iets wat je natuurlijk zelf voelt en ik denk dat je voor jezelf echt dat heeft mij in ieder geval geholpen is wel er echt een ritme in te doen dus voor jezelf gewoon te zeggen iedere x zet ik hem blij want het is wel heel makkelijk anders zeker als je ook bijvoorbeeld een klant hebt die je moet helpen je moet af en toe een post schrijven en je moet dit en je moet dat ja je schuift het ook leuk voor jou en sequent had ingepland voor mezelf dan was die zeker weten wel eens een keer niet doorgegaan dus het is voor mij is dat echt ook een belangrijke stok achter de deur geweest ja en besef ook als je een keer denkt van nou dit is er niet je kan ook altijd weer ook weer een aflevering eraf halen of hem er weer op ik heb heb ik ook wel eens een keer heb ik ook een keer gedaan zoals ik zo niet tevreden maar goed het was dinsdag ik moest hem live zetten toen heb ik gewoon op donderdag dat ik dacht hij kan er echt niet meer leven begon weer opnieuw opgenomen met een iets andere energie en die heb ik gewoon dan kan je hem vervangen dus niemand ziet dat dus ja ja dat is ook allemaal niet erg om de natuurlijk op die manier mee om te gaan dus ja en het gewoon volhouden ik denk dat dat uiteindelijk gewoon met succes is geweest en maar continu communiceren want als ik dan denk dat ook veel mensen dat niet doen die denken ja ik heb een podcast mensen weten dat wel maar gewoon echt iedere week communiceer ik dus mijn podcast sowieso en dus nu ook regelmatig dus wat ik net zei dat ik het in een categorie pak dus dat ik een paar jaar CAS.

Misschien had ik zeker wel twee keer per week over mijn podcast communiceer. Oké. Nou, dan ja, je hebt echt onwijs veel goede tips gegeven. Ik denk ook dat mensen nu heel nieuwsgierig zijn naar jouw podcast. Dus de link naar jouw podcast ga ik natuurlijk ook even in mijn show notes zetten bij deze aflevering.

Zullen we dat even gaan luisteren? En nou ja als jij weet ik op gegeven moment nummer één bent in de carrière top ja dan ga ik er gewoon nog een keer interview als je dat doet dus is misschien een hele leuke om deze nog even mee te geven. In die top tien staan dus allemaal grote naam, maar ik ben voor mijn gevoel. Je weet nooit hoe de anderen hem opnemen, maar goed, er staat dus tussen Simon Sinek en Harvard en noem maar dat is wel de categorie career in Nederland. Maar goed, je hebt dus ook Engelstalige podcast die daar goed in scoren tussen BNR.

En dan denk ik: die hebben gewoon allemaal een team. Wist hij zo ziek dat dan voor me dat hij dat dat wel denk ik wel professioneel is en het voelt al dat ik de enige ben die nou ja op haar zolderkamer dat opneemt maar goed het is wel gelukt dus het hoeft dus ook niet dat je met een heel groot team dat allemaal opzet maar volgende stap zou wel zijn om misschien een keer een professionele op dat je ook een goede snippets kan maken dus dat je nog iets beter videomateriaal hebt Maar dat hoeft dus niet. Nee, belangrijk is. Ja, dat is heel hoopgevend, want ik denk dat de meeste mensen in ieder geval niet direct met een team zullen werken en misschien wel nooit met de teams zullen werken tenzij het inderdaad al heel groot al wordt En dat hoeft dus ook helemaal niet. En zeker niet als je er niche zit.

Want als jij wat meer een algemene podcast hebt, dan moet je opboksen tegen een heleboel andere podcast. Maar er zijn ook echt een heleboel niches waarin nog heel weinig gemaakt wordt. Waarin je dus eigenlijk vrij makkelijk kan groeien. Dus dat is ook nog wel interessant. Dus we gaan voor die nummer één positie.

Ja. Maar heel eerlijk, dat is nog wel een weg te gaan. Maar dat altijd echt een weekend stromen. Heel erg bedankt voor dit hele leuke interview Danja. Ik ga dus iedereen doorverwijzen naar jou.

Podcast voor alle luisteraars die denken hey ik heb ook een gezin en een bedrijf en loopt daar wel eens tegen aan en nou ik blijf je graag volgen vanaf afstandje kijken hoe jouw podcast reis verder gaat. Dank je wel. Helemaal goed, graag gedaan. Super leuk om jou ook beter te leren kennen.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.