Liever luisteren? Klik hier voor de podcast!
Hallo, welkom bij de Podcast Queen podcast. Dé podcast voor gedreven ondernemers die hun podcast willen starten laten groeien en inzetten als marketingkanaal. Ik ben Mounya Dahma, jouw gastvrouw, podcastmanager en eigenaar van Podcast Queen. En in deze podcast help ik je om van jouw podcast een succes te maken. Laten we beginnen!
Vandaag wil ik het over hebben hoe een podcast een evergreen Marketing kanaal kan zijn voor jouw bedrijf. Waarom het daar al een heel erg waardevol kanaal is om in te zetten voor jouw bedrijf? En wat het verschil nou is met de andere manieren waarop jij probeert zichtbaar te zijn en jouw klanten en doelgroep probeert aan te spreken. Aan het einde van deze aflevering ga je waarschijnlijk direct een podcast aflevering opnemen of tien. Dus laten we beginnen.
Wat is nou het verschil tussen een podcast en andere marketingkanalen? Ik heb wat cijfertjes erbij gezocht kwam reguliere andere kanalen die ondernemers gemiddeld gebruiken om hun doelgroep te bereiken. Laten we eens even doornemen. Een Facebook post, die blijft gemiddeld één dag zichtbaar. Dus alle mensen die jouw bedrijfspagina volgen op jouw privé pagina waarin je zakelijke content post.
Die zien maximaal één dag die post voorbij komen. Nou, misschien lezen ze hem en dan is die weg. Alle mensen die daarna jou gaan volgen die krijgen die post niet meer te zien. Tenzij ze echt heel specifiek gaan scrollen in jouw pagina en dat doen de meesten niet. Een post op Insta blijft gemiddeld twee dagen zichtbaar.
Een story natuurlijk vierentwintig uur, maar een reguliere post of een wiel, gemiddeld twee dagen zichtbaar in de feed. Dus alle moeite en tijd die daarin steekt. En misschien haal je wel heel veel vooruit in staan of Facebook en dergelijke. Dus ik ben nu niet aan het beige of zeggen dat moet je helemaal niet inzetten. Maar weet wel, het is maar heel kort zichtbaar.
Dus je moet even snel pieken en dan is het weg. Op LinkedIn is het al ietsje beter. Daar is een post gemiddeld veertien dagen zichtbaar. De eerste acht uur zijn wel het belangrijkste voor het algoritme maar daarna blijf je dus nog twee weken lang zichtbaar in de feed van mensen die jou volgen op met wie je een connectie hebt in LinkedIn. Dat is best oké maar nog steeds niet zo heel erg lang op als jij al jarenlang je bedrijf rent en ook graag nog jarenlang door wilt dan zijn twee weken niet zo heel erg interessant in jouw zichtbaarheidsplan.
De nieuwsbrief dan. Misschien stuur jij wel een nieuwsbrief. Ongeveer twintig procent van alle mensen die jouw nieuwsbrief ontvangt die opent hem dan ben je goed bezig als je twintig procent open rate hebt dat ze hem openen wil niet zeggen dat ze hem ook helemaal lezen misschien scannen ze hem even door en denken nee niks voor mij dat zou kunnen tachtig procent die lezen dus gewoon helemaal niet die gooit hem gelijk de prullenbak in en nou kort na het versturen heb je dus de mensen die je misschien lezen en daarna verdwijnt ook gewoon weer in de prullenbak van de e-mailboxen. Dus ook dat is weer kortdurende zichtbaarheid. Wat is nou het verschil met een podcast?
Een podcast lijkt in die zin wel een beetje op een blog. Misschien schrijf jij wel blogs of laat je die schrijven voor jouw bedrijf? Hoor de SEO van jouw website bijvoorbeeld? En zul je merken dat die blogs niet alleen vlak na het posten worden gelezen, maar ook nog maanden of zelfs jaren later. Omdat ze in de zoekmachine steeds weer omhoog komen wanneer iemand een vraag intypt een zoekterm intypt die heel mooi aansluit bij die blogpost die jij hebt gemaakt.
Zeker als jij daarbij goed inzet op zoekwoorden en dergelijke, dan kan een blog dus langdurig zorgen voor betere zichtbaarheid voor jouw bedrijf en jouw doelgroep aanspreken. Een podcast is daarmee vergelijkbaar. Ik ga jou vandaag dus weer meer vertellen over waarom een podcast nou Evergreen content is. Die is namelijk jaren later nog steeds zichtbaar, luisterbaar, vindbaar. Ik zal je een beetje meenemen in het gedrag van de gemiddelde nieuwe lijst Tra.
Stel, ik vind jou vandaag via socials, via je website, hoe het maar is gegaan. Ik heb jou gevonden ik ontdek jij hebt een podcast en ik denk leuk ik ga eens even kijken naar die podcast dus ik zoek jouw podcast op of ik kom een gewoon tegen in Spotify bijvoorbeeld. Wat doe ik als eerste? Wat doen de meeste nieuwe luisteraars geïnteresseerden in jouw podcast als eerste? Ik scroll helemaal naar beneden en ik beluisterde trailer.
Waarom luisteren de meeste mensen nou als eerste trailer? Omdat je in twee minuten weet of deze podcast iets voor jou is. Als het een goede trainer is, dan wordt er in een heel kort tijdsbestek heel erg duidelijk Wie maakt dit? Voor wie is dit? Val ik onder die doelgroep?
Is dit een stijl en een onderwerp? En dergelijke die mij aanspreekt? En bovendien: Wat is de kwaliteit van de podcast? Stel, je hebt een toffe trailer, ik voel me aangesproken en ik denk: Ja, ik wil dit gaan luisteren, leuk. Wat ga ik dan doen?
Stel je hebt wel vijftig afleveringen online staan en de oudste zijn van drie jaar geleden. Ik ga een beetje scrollen door al die afleveringen en ik scan de titels. Die titels zijn dus heel belangrijk, zorg ervoor dat ze direct prikkelen en direct duidelijk maken waar gaat die aflevering over of nieuwsgierig maken naar waar die aflevering over gaat. In van der twee. Ik ga scrollen door die titels en ik kies er bijvoorbeeld een stuk of drie of vijf uit die mij het meeste aanspreken.
En het maakt mij niet uit of die of die afleveringen van drie jaar geleden zijn of net vorige week zijn gepost. Ik zoek op die titels. Dus ik scroll door al die titels, ik kies er een paar uit, ik download ze. Dan ga ik ze luisteren op mijn eigen tempo. En stel nou dat ik enthousiast ben denk hier wil ik meer van horen dan druk ik op abonneren ik word een frequente luisteraar en vast luisteraar van jouw podcast Vervolgens ga ik de nieuwe podcast luisteren die jij publiceert in nieuwe afleveringen.
Dat betekent dus dat een aflevering die jij vandaag maakt nog steeds prima beluisterd kan worden over drie jaar wanneer je dus een nieuwe luisteraar jouw podcast vindt. Of een ander scenario kan zijn als jij bijvoorbeeld een wat meer informatieve podcast hebt dat wanneer ik iets specifieks heb wat ik eventjes wat meer wil leren waar wat meer in wil duiken. Stel je bent de luisteraar van deze podcast en je gaat een nieuwe podcast starten en je wil een intro maken. Dan ga je misschien wel scrollen door mijn afleveringen en kijken welke gaat allemaal over intro, intro muziek, intro script en dergelijke. Wat moet je nou zeggen daarin?
En dan ga je die specifieke afleveringen luisteren, ook al zijn ze al van wat langer geleden. Dat kan ook nog een reden zijn waarom mensen oude afleveringen luisteren. Kortom, of jij je aflevering nou net online hebt staan of al drie jaar, ze worden nog steeds beluisterd en die luistercijfers gaan dus nog steeds omhoog. Als jij slim bent met je titels, met je show notes, zorg dat je zoekwoorden gebruik die aanspreken bij jouw doelgroep. Dan is het dus Evergreen content die alleen maar meer en meer waard gaat worden voor jou als ondernemer naarmate het langer online staat.
Dus maak die podcast vooral, want het gaat jou nog heel erg lang wat opleveren terwijl het je misschien maar dertig minuten per week kost ofzo om het op te nemen. Het is Evergreen content, zoals ik al zei. Ik wil je als laatste meegeven dat wanneer je gaat podcasten je er dus op in moet stellen dat je een lange adem nodig hebt. In het begin is het vooral investeren. Ga die afleveringen maken, zet ze online promoten, trek de eerste luisteraars aan en blijf die podcast ook gewoon promoten.
Zorg bijvoorbeeld ook voor dat nieuwe afleveringen op je website staan, dat je ze deelt in de nieuwsbrief en dergelijke. Maar weet ook: dat je dus wanneer je misschien niet direct heel veel luisteraars hebt dat dat niet wil zeggen dat diezelfde aflevering jaren later niet een van je meest populaire best beluisterde afleveringen zou kunnen zijn. En zet die podcast dus in als dat krachtige marketinginstrument, dat krachtige marketing kanaal wat jij kunt hebben voor jouw bedrijf. En weet dat het nog jarenlang plezier, luisteraars en misschien wel klanten gaat opleveren voor jou als ondernemer. Dus waar wacht je nog op?
Twijfel niet langer en ga die podcast effectief inzetten voor jouw bedrijf.
Bedankt dat je luisterde naar de Podcast Queen podcast. Wil je nog veel meer tips krijgen om jouw podcast te laten groeien? Abonneer je dan, zodat je geen nieuwe afleveringen hoeft te missen.
En ben je er klaar voor om één op één met mij te werken aan jouw podcast? Zodat je in minder tijd meer uit je kas gaat halen? Plan dan vrijblijvend een kennismakingsgesprek bij me in. Tot de volgende aflevering!